"חוט בשיפוע"
מושג בעירובין דף עט
(מושג כללי)
חוט בשיפוע
במשנ"ב כתב שגם במקרה ועמוד אחד גבוה ועמוד אחד נמוך והקנה העליון מונח בשיפוע - כשר.
והביא בשער הציון בשם רע"א שמסתפק בשיפוע הרבה האם נחשב לפתחי שימאי או לא.
האחרונים נחלקו מהו שיפוע הרבה:
א. - זווית של מעל 45 מעלות.
ב. - זווית של מעל 24 מעלות
ג. - בוחנים בעין האם השיפוע ניכר מאוד.
ד. - זווית כזו שבמידה ופועל שלנו שהיה אמור לעשות משקוף ישר ועשה אותו עקום היינו מפטרים אותו..
היכן זה פוגש אותנו?
בעירובין השונים בעקבות שימוש בעמודים שונים הנמצאים בשטח כדי לחסוך בעלויות, נוצר לעיתים פערי גובה בין עמוד לעמוד - והחוט מונח בשיפוע.
נושא זה הוא מהבעיות הקלות יותר בעירוב משום שהמשנ"ב התיר. וגם רע"א רק הסתפק, וגם זה בשיפוע הרבה שלא ברור לנו הגדרתו.
אך לכתחילה משתדלים שהחוט יהיה ישר, ועכ"פ שבמבט כללי יראה שהחוט מונח בצורה ישרה.
יש שכתבו שאם החוט עובר באלכסון בעקבות שצורת הפתח עוברת במדרון, ולא בגלל הפרשי גובה בין העמודים - אין זה נחשב לחוט באלכסון וכשר גם לרע"א.
יש שכתבו להקפיד שהעמוד הנמוך יגיע לפחות לגובה עשרה טפחים של העמוד הגבוה ממנו.
בעירובין של העדה החרדית מאוד מקפידים שגם במקרה זה החוט יהיה מונח בזווית ישרה, ולכן הם מצימידים שני עמודים, אחד גבוה ואחד נמוך, לעמוד הגבוה מחברים את החוט שמגיע ממעלה המדרון. ולעמוד הנמוך מחברים את החוט היורד כלפי מטה - כדי שהחוט לא יהיה מונח באלכסון.
(מושג כללי)
חוט בשיפוע
במשנ"ב כתב שגם במקרה ועמוד אחד גבוה ועמוד אחד נמוך והקנה העליון מונח בשיפוע - כשר.
והביא בשער הציון בשם רע"א שמסתפק בשיפוע הרבה האם נחשב לפתחי שימאי או לא.
האחרונים נחלקו מהו שיפוע הרבה:
א. - זווית של מעל 45 מעלות.
ב. - זווית של מעל 24 מעלות
ג. - בוחנים בעין האם השיפוע ניכר מאוד.
ד. - זווית כזו שבמידה ופועל שלנו שהיה אמור לעשות משקוף ישר ועשה אותו עקום היינו מפטרים אותו..
היכן זה פוגש אותנו?
בעירובין השונים בעקבות שימוש בעמודים שונים הנמצאים בשטח כדי לחסוך בעלויות, נוצר לעיתים פערי גובה בין עמוד לעמוד - והחוט מונח בשיפוע.
נושא זה הוא מהבעיות הקלות יותר בעירוב משום שהמשנ"ב התיר. וגם רע"א רק הסתפק, וגם זה בשיפוע הרבה שלא ברור לנו הגדרתו.
אך לכתחילה משתדלים שהחוט יהיה ישר, ועכ"פ שבמבט כללי יראה שהחוט מונח בצורה ישרה.
יש שכתבו שאם החוט עובר באלכסון בעקבות שצורת הפתח עוברת במדרון, ולא בגלל הפרשי גובה בין העמודים - אין זה נחשב לחוט באלכסון וכשר גם לרע"א.
יש שכתבו להקפיד שהעמוד הנמוך יגיע לפחות לגובה עשרה טפחים של העמוד הגבוה ממנו.
בעירובין של העדה החרדית מאוד מקפידים שגם במקרה זה החוט יהיה מונח בזווית ישרה, ולכן הם מצימידים שני עמודים, אחד גבוה ואחד נמוך, לעמוד הגבוה מחברים את החוט שמגיע ממעלה המדרון. ולעמוד הנמוך מחברים את החוט היורד כלפי מטה - כדי שהחוט לא יהיה מונח באלכסון.