שכירות מנכרי / מומר
יחידה 4 - עירובי חצירות ושכירות
שיעור 2 - שכירות
איסור דירת גוי ותקנת "שכירות"
מעיקר הדין דירת גוי אינה נחשבת כדיורין האוסרים על בני החצר, אלא כדירת בהמה. כך שמצד דיני עירוב חצירות, במידה ויש גוי שגר בחצר גם אם הוא לא שותף בעירוב, מותר לטלטל. אך חכמים לא רצו שיהודים יגורו בשכנות עם נכרים באותה חצר, כדי שלא ילמדו ויושפעו ממעשיהם. אך מאידך גיסא ישנם מקרים שיהודי חייב לגור בשכנות עם הגוי וצריך לאפשר פתרון מסויים ליהודי לטלטל בחצר. משום כך, חכמים בחכמתם גזרו מספר גזירות, ותיקנו תקנות בצורה שמצד אחד מאפשרת מגורים עם נכרי בעת הצורך, אך לא לתקופה ארוכה:
תלמוד בבלי מסכת עירובין דף סט עמוד א
"מומר בגילוי פנים אינו יכול לבטל רשות, כמאן - כרבי יהודה. ההוא דנפק בחומרתא דמדושא, כיון דחזייה לרבי יהודה נשיאה כסייה. אמר: כגון זה מבטל רשות לרבי יהודה..
וכדתניא: ישראל מומר משמר שבתו בשוק - מבטל רשות, שאינו משמר שבתו בשוק - אינו מבטל רשות. מפני שאמרו ישראל נוטל רשות ונותן רשות, ובנכרי עד שישכיר"
שולחן ערוך אורח חיים הלכות שבת סימן שפה סעיף ג
"ישראל מומר לעבודת אלילים או לחלל שבתות בפרהסיא, אפילו אינו מחללו אלא באיסור דרבנן, הרי הוא כעכו"ם. ואם אינו מחלל אלא בצינעה, אפילו מחללו באיסור דאורייתא, הרי הוא כישראל ומבטל רשות"
כיוון שטעם איסורי חכמים ביחס לדירת הגוי הוא שלא ילמד ממעשיו, גם יהודי מומר יכול להשפיע על שכניו, וגם בו תקנו חכמים שעירוב חצירות לא יועיל לו, וצריך דוקא לשכור את רשותו בכסף. אך דוקא מומר כזה שמחלל שבת באופן קבוע בפהרסיה, אפילו אם עובר רק על מלאכה האסורה מדרבנן. וגם בפני אדם גדול לא נרתע לחלל שבת. (אך אם מחלל בפני אנשים אך בפני אדם גדול ימנע מכך, אין צריך לשכור ממנו, ומועיל לו עירוב חצירות)
מומר העובר על איסור להכעיס, אפילו כל עבירה שהיא ולאוו דוקא איסורי שבת / ע"ז – דינו כגוי
תינוקות שנשבו
הדין הנ"ל ביחס למומר הוא דוקא לאדם היודע שאסור לחלל שבת, ואעפ"כ מחלל. אך מצינו התייחסות שונה לאדם הטועה וחושב שמותר לחלל שבת, או שכך נהגו אבותיו.
צדוקי – המשנ"ב מביא את שיטת הב"י שצדוקי אינו כמומר דכך נהגו אבותיו. אך מביא חולקים שאם הצדוקי מחלל שבת בפרהסיה דינו כגוי, דחוששים שילמד ממעשיו.
טועה בדבר – בבה"ל כתב שדוקא שמחלל בפריקת עול, אך אם טועה וחושב שמותר לעשות כן – אינו כמומר.
חילוני – נחלקו הפוסקים ביחס ליהודים שאינם שומרי תורה ומצוות האם נחשבים כמומרים דיודעים שיש מושג שבת, הנשמרת על ידי שומרי התורה. אך מאידך גיסא אינם עושים זאת בפריקת עול. והחזו"א כתב שדינם כיהודים, אלא אם כן הוכיחו אותם ולא קיבלו. אך יש לבחון בכל מקרה לגופו האם מדת ההוכחה מספקת.
אינו מודה בעירוב – בגמרא הוזכרו יהודים כגון צדוקי וכד' שאינם נחשבים כגויים ולא מועיל בהם שכירות. אך גם לא מועיל בהם עירוב חצירות כיוון שאינם מודים בעירוב, אלא רק במה שכתוב בתורה וכד'. והפתרון היחיד שיבטלו את רשותם לבני החצר. – וכתב החוז"א שאין מצויין אנשים כאלה היום. ולכן אנו כיום עושים עירוב חצירות ושכירות, ומועיל למגוון סוגי התושבים.
כשהגוי מסרב להשכיר את רשותו
כיוון שמדינא אין רשות הגוי אוסרת, וחכמים נתנו תוקף לדירתו. הקילו חכמים במקרה והגוי מסרב לשתף פעולה. וניתן לשכור את רשותו בצורות שונות:
"אבל במקום שכל צרכי העיר אינם נעשים אלא על פי השר או הממונה שלו, ודאי ששכירות מהשר ההוא או משכירו ולקיטו מהני, שהרי יש לו רשות להושיב אנשיו וכלי מלחמתו בבתי בני העיר בשעת מלחמה שלא מדעתם" (שו"ע שצא, ס"ע א')
כיוון שלשר העיר יש רשות בכל בתי התושבים להכניס חיילים או נשק בזמן מלחמה, שוכרים רשות זו משר העיר, ומזכים לכל בני העיר. והביא בביאור הלכה את שיטת החכם צבי שדוקא אם שר זה יכול ליזום מלחמה על דעתו, ואף אחד לא מעכב על ידו, אך אם אין בידו כח זה לא ניתן לשכור ממנו, כיון שבשעת שלום אין לו שום זכות בבתי התושבים.
שכירות בזמן הזה
כיון שגרים בנינו נכרים ומומרים רבים, ולא ניתן בעירובין הגדולים לשכור רשות מכל גוי. במשך השנים נעשו נסיונות שונים למצוא פתרונות שיועילו לשכור מרשויות שונות את רשותם של כל הנכרים והמומרים, חלק מהפתרונות אינם תקפים הלכתית, וחלקם תקפים באופן חלקי, נציין בקצרה את הפתרונות השונים:
כלומר כיוון שהמצב השתנה ואנו מוכרחים במגורים המשותפים לצורך קיומנו, סיבת הגזרה בטלה, וכמו שמצינו שפסק הטור[4] שמותר להלוות בריבית לגוי, כיון שבכל מקרה אנו זקוקוים למשא ומתן איתם.
הבית מאיר דחה את סברת הגינת ורדים, וכן החת"ס דחה סברה זו[5], אך אנו משתמשים בשיטתו כסניף לצרפו לשיטות נוספות.
משום כל הנ"ל כתבו הפוסקים שגם במקרה שאנו לא יכולים לפתור את בעיית השכירות מנכרים, יש לעשות עירוב גם ללא שכירות משום:
הנחיות בסיסיות לעשיית שכירות מגוי:
הגוי צריך להבין ולהסכים למספר דברים:
פרטים נוספים
שיעור 2 - שכירות
איסור דירת גוי ותקנת "שכירות"
מעיקר הדין דירת גוי אינה נחשבת כדיורין האוסרים על בני החצר, אלא כדירת בהמה. כך שמצד דיני עירוב חצירות, במידה ויש גוי שגר בחצר גם אם הוא לא שותף בעירוב, מותר לטלטל. אך חכמים לא רצו שיהודים יגורו בשכנות עם נכרים באותה חצר, כדי שלא ילמדו ויושפעו ממעשיהם. אך מאידך גיסא ישנם מקרים שיהודי חייב לגור בשכנות עם הגוי וצריך לאפשר פתרון מסויים ליהודי לטלטל בחצר. משום כך, חכמים בחכמתם גזרו מספר גזירות, ותיקנו תקנות בצורה שמצד אחד מאפשרת מגורים עם נכרי בעת הצורך, אך לא לתקופה ארוכה:
- חכמים נתנו תוקף לדירת הגוי שתאסור על בני החצר. אך בתנאי שיש שני יהודים הגרים בשני בתים בחצר זו. משום שלא היה שכיח שיהודי אחד יתגורר עם גוי בחצר אחת, מחשש שיהרגנו, לא גזרו במקרה זה.
- חכמים תקנו שהפתרון "עירוב חצירות" לאיחוד בני החצר, לא תקף ביחס לגוי.
- ניתן לשכור את רשות הגוי בכסף בלבד ואפי' פחות מפרוטה אחת, ולזכות את רשותו לכל בני החצר. אך אי אפשר לקבל מן הגוי את רשותו במתנה. הגוי בהתחלה ישתף פעולה כדי להרוויח את התשלום. אך בשלב מאוחרים הוא יחשוש שהיהודי עושה כשפים בפעולה זו, ויסרב להשכיר את רשותו, והיהודי יאלץ לעזוב את החצר.[1]
תלמוד בבלי מסכת עירובין דף סט עמוד א
"מומר בגילוי פנים אינו יכול לבטל רשות, כמאן - כרבי יהודה. ההוא דנפק בחומרתא דמדושא, כיון דחזייה לרבי יהודה נשיאה כסייה. אמר: כגון זה מבטל רשות לרבי יהודה..
וכדתניא: ישראל מומר משמר שבתו בשוק - מבטל רשות, שאינו משמר שבתו בשוק - אינו מבטל רשות. מפני שאמרו ישראל נוטל רשות ונותן רשות, ובנכרי עד שישכיר"
שולחן ערוך אורח חיים הלכות שבת סימן שפה סעיף ג
"ישראל מומר לעבודת אלילים או לחלל שבתות בפרהסיא, אפילו אינו מחללו אלא באיסור דרבנן, הרי הוא כעכו"ם. ואם אינו מחלל אלא בצינעה, אפילו מחללו באיסור דאורייתא, הרי הוא כישראל ומבטל רשות"
כיוון שטעם איסורי חכמים ביחס לדירת הגוי הוא שלא ילמד ממעשיו, גם יהודי מומר יכול להשפיע על שכניו, וגם בו תקנו חכמים שעירוב חצירות לא יועיל לו, וצריך דוקא לשכור את רשותו בכסף. אך דוקא מומר כזה שמחלל שבת באופן קבוע בפהרסיה, אפילו אם עובר רק על מלאכה האסורה מדרבנן. וגם בפני אדם גדול לא נרתע לחלל שבת. (אך אם מחלל בפני אנשים אך בפני אדם גדול ימנע מכך, אין צריך לשכור ממנו, ומועיל לו עירוב חצירות)
מומר העובר על איסור להכעיס, אפילו כל עבירה שהיא ולאוו דוקא איסורי שבת / ע"ז – דינו כגוי
תינוקות שנשבו
הדין הנ"ל ביחס למומר הוא דוקא לאדם היודע שאסור לחלל שבת, ואעפ"כ מחלל. אך מצינו התייחסות שונה לאדם הטועה וחושב שמותר לחלל שבת, או שכך נהגו אבותיו.
צדוקי – המשנ"ב מביא את שיטת הב"י שצדוקי אינו כמומר דכך נהגו אבותיו. אך מביא חולקים שאם הצדוקי מחלל שבת בפרהסיה דינו כגוי, דחוששים שילמד ממעשיו.
טועה בדבר – בבה"ל כתב שדוקא שמחלל בפריקת עול, אך אם טועה וחושב שמותר לעשות כן – אינו כמומר.
חילוני – נחלקו הפוסקים ביחס ליהודים שאינם שומרי תורה ומצוות האם נחשבים כמומרים דיודעים שיש מושג שבת, הנשמרת על ידי שומרי התורה. אך מאידך גיסא אינם עושים זאת בפריקת עול. והחזו"א כתב שדינם כיהודים, אלא אם כן הוכיחו אותם ולא קיבלו. אך יש לבחון בכל מקרה לגופו האם מדת ההוכחה מספקת.
אינו מודה בעירוב – בגמרא הוזכרו יהודים כגון צדוקי וכד' שאינם נחשבים כגויים ולא מועיל בהם שכירות. אך גם לא מועיל בהם עירוב חצירות כיוון שאינם מודים בעירוב, אלא רק במה שכתוב בתורה וכד'. והפתרון היחיד שיבטלו את רשותם לבני החצר. – וכתב החוז"א שאין מצויין אנשים כאלה היום. ולכן אנו כיום עושים עירוב חצירות ושכירות, ומועיל למגוון סוגי התושבים.
כשהגוי מסרב להשכיר את רשותו
כיוון שמדינא אין רשות הגוי אוסרת, וחכמים נתנו תוקף לדירתו. הקילו חכמים במקרה והגוי מסרב לשתף פעולה. וניתן לשכור את רשותו בצורות שונות:
- שכירו ולקיטו – שכיר הוא פועל העובד אצלו כל השנה. ולקיט הוא פועל העובד בזמן הקציר. ופועל זה כיון שיכול להשתמש בכל ביתו של בעל הבית, נחשב כידו של בעל הבית, וניתן לשכור ממנו גם כשהגוי מוחה.
- שאילת מקום - פתרון זה גם מועיל מדין שכירו ולקיטו - יכול אחד מבני החצר להתיידד עם הגוי, ולבקש רשות להניח חפץ ברשותו של הגוי.[2] במידה והגוי ישאיל לו מקום להשתמש ניתן לשכור מהיהודי את חלקו בבית הגוי., וניתן להשתמש בו באופנים שונים, כגון לבקש מהגוי שישמור ליהודי על מפתח של ביתו, והמקום שהגוי מניח את המפתח נחשב כמושאל ליהודי. וכן במקרים של בתי מלון, חדרים של עובדים זרים, ישיבות, מגורי עובדים בכל מקרה שיש ליהודי רשות להניח חפצים בחדר הגוי, נחשב היהודי כשכירו ולקיטו.
- אשתו – ניתן לשכור מאשתו גם בעל כורחו.[3]
- שר העיר – כיוון שללא עירוב קשה לנהל חיים תקינים בשבת, ומדובר בצורך בסיסי, חיפשו במשך הדורות פתרונות שונים לשכור את רשות הנכרים שבעיר, מבלי שיהיה צורך לשכור מכל גוי באופן אישי, אחד מן הפתרונות הוא לשכור משר העיר.
"אבל במקום שכל צרכי העיר אינם נעשים אלא על פי השר או הממונה שלו, ודאי ששכירות מהשר ההוא או משכירו ולקיטו מהני, שהרי יש לו רשות להושיב אנשיו וכלי מלחמתו בבתי בני העיר בשעת מלחמה שלא מדעתם" (שו"ע שצא, ס"ע א')
כיוון שלשר העיר יש רשות בכל בתי התושבים להכניס חיילים או נשק בזמן מלחמה, שוכרים רשות זו משר העיר, ומזכים לכל בני העיר. והביא בביאור הלכה את שיטת החכם צבי שדוקא אם שר זה יכול ליזום מלחמה על דעתו, ואף אחד לא מעכב על ידו, אך אם אין בידו כח זה לא ניתן לשכור ממנו, כיון שבשעת שלום אין לו שום זכות בבתי התושבים.
- אורח, מצי לסלוקי, תפיסת יד - ישנם פתרונות נוספים שמועילים מדין שהגוי טפל ונגרר אחרי בעל הבית היהודי, כגון כשהגוי אורח פחות מל' יום, או שיש לבעל הבית תפיסת יד בבית הגוי, או שיכול לסלקו. אך יש לשים לב בכל אלו שרק במידה והיהודי נמצא בשבת בביתו, הגוי טפל אליו ולא צריך לשכור ממנו, אך אם היהודי אינו נמצא בחצר בשבת, הגוי אוסר. ועל כל לא הרחבנו בפתרונות אלו, כיון שאינם מועילים באופן קבוע.
שכירות בזמן הזה
כיון שגרים בנינו נכרים ומומרים רבים, ולא ניתן בעירובין הגדולים לשכור רשות מכל גוי. במשך השנים נעשו נסיונות שונים למצוא פתרונות שיועילו לשכור מרשויות שונות את רשותם של כל הנכרים והמומרים, חלק מהפתרונות אינם תקפים הלכתית, וחלקם תקפים באופן חלקי, נציין בקצרה את הפתרונות השונים:
- מכבי אש, צבא, קב"ט – פתרון זה מתבסס על שכירות "שר העיר" כיוון שבזמן שריפה יש למכבי האש זכות להכנס לבתי התושבים ללא רשות, ובזמן אירוע בטחוני הצבא וקצין בטחון יכולים להכנס לבתים ללא רשות, שכרו מהם זכות זו. אך פתרון זה אינו מועיל כיוון שאין אפשרות למכבי האש ליזום שריפה, ולצבא ליזום אירוע בטחוני, ובזמן שגרה אין להם רשות להכנס ללא צו מבית משפט, כך שבזמנים אלו אין להם זכות בבתי התושבים.
- משטרה – כפי הביארנו גם מהמשטרה אי אפשר לשכור את הבתים, כיוון שאין להם רשות לעשות על דעתם מאומה בזמן שגרה. אך כיוון שהמשטרה יכולה לסגור רחובות ללא אישור / התייעצות, ניתן לשכור מהם את כל הרחובות. ולהתיר את הטלטול בכל השטחים הציבוריים (ויהיה אסור להכניס חפץ לבית הגוי) אך גם פתרון זה מוגבל, כיוון שאם הרחוב פרוץ לחצר של בניין, ואת החצר המשטרה לא יכולה לסגור, גם הרחוב נאסר בטלטול, כיון שהוא פרוץ למקום האסור בטלטול.
- חברת חשמל – כפי שביארנו אם הגוי משאיל שטח ברשותו ליהודי ניתן לשכור מהשואל את החלק שהושאל לו ברשות הגוי. כל אדם שמחובר לחברת חשמל משאיל לחברת חשמל שטח בקירות ביתו להניח מונה חשמל (המונה הוא רכוש של חברת החשמל- וללא בבעלות בעל הדירה) משום כך עשו שכירות עם חברת חשמל שהוא גוף ארצי (ולא אזורי כתאגידי מים) וכך ניתן לשכור את הבתים של הנכרים שהשאילו לחברת חשמל משבצת להניח את מונה החשמל.
- מגורים מוכרחים עם נכרים – בשו"ת גינת ורדים, אחר שמפרט שחידשו את השכירות עם מושל העיר מכמה סיבות, מקשה: הרי כל סיבת תקנת השכירות כדי שיהיה קשה ליהודי לגור עם הגוי, כל הפתרונות הנ"ל הפותרים את בעיית השכירות לכל בני העיר לזמן רב, לכאורה עוקרת את סיבת התקנה? ומסיים שם את דבריו:
כלומר כיוון שהמצב השתנה ואנו מוכרחים במגורים המשותפים לצורך קיומנו, סיבת הגזרה בטלה, וכמו שמצינו שפסק הטור[4] שמותר להלוות בריבית לגוי, כיון שבכל מקרה אנו זקוקוים למשא ומתן איתם.
הבית מאיר דחה את סברת הגינת ורדים, וכן החת"ס דחה סברה זו[5], אך אנו משתמשים בשיטתו כסניף לצרפו לשיטות נוספות.
משום כל הנ"ל כתבו הפוסקים שגם במקרה שאנו לא יכולים לפתור את בעיית השכירות מנכרים, יש לעשות עירוב גם ללא שכירות משום:
- במידה ואין עירוב אסור לטלטל כלל. אם אם יש עירוב כדין, גם אם אין שכירות מותר לטלטל את הכלים ששבתו בחצר (שלא היו בבית בזמן בין השמשות) בכל השטחים הציבוריים ורק לבית אסור להכניסם.
- גם לכלים ששבתו בבית, והוצאו באיסור מן הבית, אם אין עירוב אין להמשיך ולטלטלם, אך אם יש עירוב ללא שכירות מותר לטלטל בחצירות, ובמבואות וכד'
- איסור טלטול ללא עירוב, חמור יותר מאיסור טלטלו ללא עירוב חצירות / שכירות.
- יש לצרף את שיטת הגינת ורדים הנ"ל שכיום בטלה תקנת שכירות.
הנחיות בסיסיות לעשיית שכירות מגוי:
הגוי צריך להבין ולהסכים למספר דברים:
- השכירות מתבצעת בכסף או בשווה כסף.
- הפעולה המתבצעת היא שכירות, ולא מתנה וכד'
- הוא נותן זכות אמיתית לשוכר, ולא משהו וירטואלי, דתי, מיסטי.
פרטים נוספים
- להלכה ניתן גם לשכור בשכירות רעועה, כלומר לשכור חלק מרשות הגוי, ואפילו שלא יכול לסלק את הגוי מביתו. ואין הגוי מוגבל בפועל בשימוש בדירה.
- אין צורך לפרש שכירות זו מתירה את הטלטול.
- יש לשכור בכסף או שווה כסף בלבד, אך ניתן לשכור גם בפחות משוה פרוטה. מתנה לצורך התרת הטלטול אינה מועילה, אך אם נותן ממש במתנה גמורה מועיל.
- הגוי צריך להבין שיש כאן קניין אמיתי, ולא רק טקס דתי, או משהו מיסטי. ולכן אין לומר לו שהוא לא מפסיד כלום והכל נשאר כשהיה. אך ניתן לומר שיש לקניין זה תוקף הלכתי, גם אם אין לו תוקף משפטי.
- אין צריך לחתום על שטר וכד' – אך בדרך כלל אם יש שטר הגוי מבין שיש כאן משהו רציני, וניתן לראות בשטר עד איזה תאריך שכרו.
- יש לעשות שכירות לזמן מוגבל, ונהגו לשכור ל 20 שנה. במקרה זה הגוי לא יכול לחזור בו מהשכירות, וגם אם ימכור או יוריש את דירתו השכירות תקפה.
- יש לשכור בלשון כללית "אני שוכר ממך את רשותך"
- אחד יכול לשכור עבור כולם:
- צריך שאחד מבני החצר ישכור את רשות הגוי. במידה ומישהו חיצוני מבצע את השכירות, צריך שיאמר שהוא שוכר עבור בני החצר שיהיו כאן בשבת.
- נחלקו הפוסקים מה הדין אם מי ששכר לא נמצא בשבת בחצר, ויש חילוק אם היה שבת אחת לאחר השכירות או לא. לכתחילה יש לשכור עבור על מי שמערב בחצר, או מי שבעתיד יצטרף לחצר. (ומועיל גם לבית מלון שבכל שבת מתחלפים בני החצר)
- עדיף לשכור את רשות הגוי, לפני שעושים עירוב חצירות – במידה ועושים עירוב חצירות לפני השכירות אין לברך.
[1] החשש של הגוי מתחזק כשרואה שניתן לשכור אף בפחות משוה פרוטה, ובכך שהיהודי מסרב לקבל את רשותו במתנה.
[2] יש לעיין כיוון שעיקר התקנה שלא יהיו מגורים משותפים, כיצד תיקנו כפתרון שיתקרב היהודי אל הגוי? ויתכן שהחשש מהשפעה הוא הדמיון מרחוק על חיי הגוי, אך בהכרות קרובה מגלים את התמונה המלאה..
[3] הגר"א כותב שדין זה תלוי במחלוקת האם ניתן לשכור כשהוא מוחה, משכירו ולקיטו או אשתו.
[4] יורה דעה סימן קנט
[5] שו"ת חתם סופר חלק א (אורח חיים) סימן צב "אך י"ל איפכא, דודאי עיקור תיקון חז"ל שלא ילמוד ממעשיו הי' בימים קדמונים והישראלים שרוים על אדמותיהם ואין נכרי שכיח ביניהם ואם יתערבו עמהם ילמוד ממעשיו ע"כ החמירו שצריך להשכיר ממנו, אבל בעו"ה בחוץ לארץ שנתפזרנו ביניהם ובלאה"נ יתערבו בגוים לא שייך כ"כ הך גזירה, אלא דבר שנאסר במנין לא בטל"
[6] ולכן כתב שקודם יערבו ואח"כ ישכרו, דעל ידי העירוב נעשה שליח של כולם.
[7] ולכן כ' שקודם ישכרו מן הגוי, ורק אח"כ יערבו, דאז העירוב יכלול את דירת הגוי.